Veien videre fra DIKULT110

Det har vært et særdeles lærerikt og givende kurs. Fra å ha en svært begrenset erfaring i den sosiale medieverdenen, føler jeg at jeg nå har rimelig god oversikt over både form og innhold i de mest brukte sosiale mediene. Særlig har jeg hatt stor glede av å bli bedre kjent med fenomenet blogging. Både lesing, deltaking i diskusjon, kommentering og skriving av egne innlegg har vært en berikende opplevelse. Dette er noe jeg helt klart kommer til å ta med meg videre i livet.

Jeg har i et par av de tidligere innleggene (Tanker om offentlig- vs privatsfæren, del 1 og Smådrypp fra DIKULT110-kurset) vært inne på forskjellene mellom det å være sosial i sosiale medier og det å være sosial i den fysiske verden ved at en møter andre mennesker ansikt til ansikt. At det er forskjeller er det liten tvil om. Hvordan disse kan forstås og hvilken betydning de har, vil nok være spørsmål jeg kommer til å ta med meg videre. En ting som ihvertfall er sikkert, er at sosiale medier er glimrende for folk som av ulike grunner har problemer med å bevege seg ute i verden. Egentlig en ganske kul tanke for en som har passert de femti. 🙂

Tittelen Tanker om offentlig- vs privatsfæren, del 1 indikerer at det minst må komme en del til. Forholdet mellom det offentlige og det private har lenge vært innen mine interessefelt. Hva definerer egentlig folk som privat i dag? Hva mener de tilhører det offentlige? Hvilke tanker er private? Og omfatter det private bare den enkelte eller også hans/hennes nærmeste familie og/eller venner? Hva er forholdet mellom det private i sosiale medier og i den fysiske verden? M.a.o. mye spennende å tenke næremer over. Og helt sikkert stoff for minst en del 2 også.

Jeg pleier tidvis snakke om at «virkeligheten vokser ut av sine begreper». Med det mener jeg at de begrepene som vi bruker for å beskrive den verden vi lever i ikke lenger fungerer like bra. Virkeligheten har forandret seg ganske så mye siden mange av dagens begreper ble dannet/konstruert. For å forstå enkelte sider av dagens virkelighet tror jeg rett og slett at vi trenger nye begreper som fanger inn «det nye».

Som studieveileder ved Institutt for filosofi og førstesemesterstudier, har jeg også vært opptatt av å få fagene filosofi og idéhistorie ut i sosiale medier. Så langt har det resultert i innlegget Strategi for å lage Facebookside for filosofi og idéhistorie ved UiB, del 1 og Facebooksiden Filosofi og idéhistorie ved Universitetet i Bergen.
I tråd med strategiplanen vil det bli jobbet med å skrive kursbeskrivelser for de ulike emnene våre. Disse vil bli lagt ut på hjemmesidene våre og også annonsert via Facebook. Vi har sendt ut mail til studentene hvor vi bl.a. ber dem komme med innspill til strategiplanen.
Vi diskuterer også hvordan vi skal integrere blogger i instituttets sosiale medienettverk. Mest sannsynlig vil vi opprette en student- og en ansattblogg knyttet til UiBs bloggtjeneste. Fra disse kan vi lenke opp henholdsvis studenters og ansattes egne blogger (selvsagt ingen tvang).
Vi har heller ikke glemt Twitter, men vi avventer det til vi har fått på plass bloggene. På Facebooksiden annonserer vi ulike arrangementer god tid i forveien. Tanken er å bruke Twitter bl.a. til å sende ut påminnelser om arrangement dagen før de går av stabelen. Vi kommer også til å legge ut en del bilder på Facebook, bl.a. fra semesterstartdager, studieturer, ulike tilstelninger o.l.
Instituttet kommer også til å jobbe videre med profileringen i sosiale medier. I utgangspunktet var strategien rettet mot å øke rekrutteringen til fagene. Den beste måten å gjøre det på er å synliggjøre mangfoldet i fagene våre. Og ikke minst fagenes relevans for verden utenfor universitetet. I den forbindelse har vi også tenkt å trekke inn uteksaminerte masterstudenter som kan si noe om hvordan de har brukt fagene i sine nåværende yrker. Jeg tror f.eks. det kan være interessant for potensielle studenter å se at vi finner folk med mastergrad i filosofi i så ulike yrker som redaktører både for tidsskrifter og i aviser, som konsulenter, rådgivere og direktører innen det offentlige, som kommunikasjonsrådgivere innen det private næringsliv og i ulike deler av kunstlivet. Dette vil samtidig gjøre sidene relevante for flere enn vordende studenter. Vi får en bedre profilering av fagene utenfor universitetetsmiljøet mer generelt, noe som også ligger innenfor hva FoF vil satse på fremover.

Helt til slutt vil jeg takke for meg som student på Digital kultur og ønske alle mine medstudenter og lærere lykke til på ferden videre!

Dette innlegget ble publisert i Sosiale medier. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

