Strategi for å lage Facebookside for filosofi og idéhistorie ved UiB, del 1

I forbindelse med strategi- og profilsideoppgavene i DIKULT110 har jeg valgt å se litt på hvordan  fagene filosofi og idéhistorie ved Universitetet i Bergen  kan bruke sosiale medier i ulike sammenhenger. 

Både filosofi og idéhistorie tilhører Institutt for filosofi og førstesemesterstudier (forkortet FOF). Instituttet ønsker å rekruttere flere studenter til fagene enn det de gjør per i dag. Samtidig er det viktig å nå ut til personer som har en interesse for disse fagene slik de faktisk er bygd opp. Det er på ingen måte ønskelig å «lure» noen til faget. Det vil ingen være tjent med.
Mitt prosjekt i denne omgangen blir altså å bruke ulike sosiale medier til å bedre studentrekrutteringen til faget.

Innledningsvis vil jeg, i likhet med Aleksander i Prosjekt: Gjenreis Cinemateket, lage en Facebookside for fagene. Til forskjell fra Aleksander, vil Facebooksiden bli en realitet først en stund etter at dette innlegget blir postet. 🙂 
Tittelen på siden vil bli «Filosofi og idéhistorie ved Universitetet i Bergen». Det er langt på vei i tråd med malen som Digital kultur har lagt seg på. Tittelen på deres Facebookside er riktignok «Digital kultur på Universitetet i Bergen» men for meg er det mer nærliggende å bruke «ved» i stedet for «på». Bruk av preposisjoner ser imidlertid ut til å «flyte» mer i vår tid enn tidligere.

Det vil også være aktuelt å benytte Twitter i forbindelse med ting som skjer på instituttet. Det kan være gjesteforelesninger, faglig-sosiale arrangementer eller omtale av instituttet i ulike medier.

Instituttet har allerede lagt ut informasjon om examen philosophicum på You Tube og jeg mener at vi også bør tenke på noe lignende for fagene vi tilbyr. Det bør imidlertid være noe som har et seriøst innhold men som også fenger gjennom presentasjonsformen. Av de snuttene som UiB har på You Tube, synes jeg Et plagieringseventyr er særlig vellykket. 

Uansett hvilke sosiale medier en velger å bruke, så mener jeg, og her er jeg igjen enig med Aleksander, at de offisielle hjemmesidene bør være hovedfokus. All viktig informasjon, bør legges inn her. Som et ledd i strategien, vil jeg også gå i dialog med instituttets eksternwebgruppe om oppdateringer på denne. Siden det er økt rekruttering til studiene som er målet, er det sidene om undervisning som først må settes under lupen. Er den informasjonen som ligger ute per i dag relevant? Treffer den målgruppen? Hva mer vil det være greit for potensielle studenter å vite om fagene? Setter UiBs rammer for hva universitetets offielle sider kan inneholde? Hvilke områder innen fagene har en særlig god kompetanse på ved FOF?
Det hadde vært veldig kjekt om noen som ikke kjenner særlig til disse fagene fra før hadde kommentert hva dere synes om tekstene som ligger ute om henholdsvis filosofi og idéhistorie. Er det noe dere savner? Er beskrivelsene konkrete nok eller blir det for abstrakt og/eller intetsigende? Er det ord og uttrykk som virker fremmede, uforståelige eller lignende? Tips til forbedringer mottas med stor takknemlighet 🙂

I evalueringen av fagene filosofi og idéhistorie i Norge, foretatt av Forskningsrådet og bl.a. omtalt på Salongen et nettsted for filosofi og idéhistorie i Norge, fremgår det bl.a. at FOF har særlig god kompetanse innen områdene Wittgensteinstudier, sosialfilosofi og fenomenologi og eksistensfilosofi. Dette er ting jeg mener bør komme klarere frem i omtalen av studiene også. Samtidig er det viktig at omtalen skrives i et språk som er forståelig for elever i videregående skole og mer generelt for folk som i liten grad kjenner fagene fra før.

I tillegg er det ønskelig å profilere emner som er knyttet til mer dagsaktuelle problemstillinger, slik som Miljøfilosofi. Emner som har vist å appelere til særlig mange studenter, slik som Politisk idéhistorie, bør også få en særlig oppmerksomhet i rekrutteringsøyemed. Miljøfilosofi er allerede særlig omtalt, men det var i forkant av oppstarten våren 2009. Kan det være ønskelig med en oppdatering? Politisk idéhistorie har ingen egen omtale på instituttsidene.
Det blir imidlertid laget egne brosjyrer i papirutgave for begge disse emnene. Brosjyrene blir spredd rundt til utvalgte fagmiljø i forkant av undervisningsstart.

Jeg har tenkt å lenke opp blogger fra både ansatte og studenter ved instituttet. Det er litt usikkert om dette kan (eller bør) gjøres fra hjemmesidene eller om det bør legges til Facebooksiden (hvis mulig). En annen mulighet vil være å lage en egen blogg enten for instituttet eller for de to fagene og så lenke opp ansattes og studenters blogger til denne. I og med at instituttet ikke vil ha kontroll over innholdet i disse bloggene, er jeg litt skeptisk til å knytte de direkte til hjemmesidene.
En av våre masterstudenter, Øyvind Madsen, har forøvrig laget en blogg knyttet til det å være masterstudent ved FOF:) Denne er det imidlertid ikke så lett å finne om en ikke vet om den på forhånd. Hadde vi derimot gjort en innsats for å samle inn lenker til blogger fra ansatte og studenter og samlet disse på et sted, ville vi kunne fått det inn i omtalenettverket av instituttet og fagene.

Jeg kommer forøvrig til å bruke en del av tipsene fra Sosialkontorets innlegg «Gjenbruk er nøkkelen til suksess»  og «Hvordan sosiale medier hjelper søkemotorsynlighet» når det gjelder hvordan jeg best kan bruke ulike sosiale medier.

Så da er det over til litt ‘research’ og deretter opprettelse av Facebookside 🙂

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Sosiale medier. Bokmerk permalenken.

2 svar til Strategi for å lage Facebookside for filosofi og idéhistorie ved UiB, del 1

  1. Tilbaketråkk: Tweets that mention Strategi for å lage Facebookside for filosofi og idéhistorie ved UiB, del 1 | Disige blikk på sosiale medier -- Topsy.com

  2. Tilbaketråkk: Veien videre fra DIKULT110 | Disige blikk på sosiale medier

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s